RU
US

גלישת גלים על סאפ

גלישת סאפ בישראל

גלישת SUP הגיעה לישראל בסביבות שנת 2010. בישראל, ספורט זה אינו נחשב כספורט מאוגד אך קיימות בו תחרויות רבות. גלישת SUP מוכרת ברוב מועדוני הגלישה בישראל, בהם מתקיימת פעילות עניפה הכוללת קבוצות חתירה, תחרויות גלישה בגלים, ותחרויות גלישה למרחק.

החתירה וגלישה על גוף צף ומשוט קיימים עוד הרבה לפני בהיסטוריה. תרבויות שונות נהגו לחתור על כלי שיט שונים הנראים כקאנו. לישת הגלים המודרנית כפי שאנו מכירים אותה החלה בפולינזיה, שם נצפו הילידים כבר ב-1778 גולשים בגלים על לוחות עץ, לעתים בעמידה תוך שימוש במשוט. בשנות השישים גולשים בהוואי השתמשו בגלשני גלים ארוכים (Longboard) ומשוט של קאנו על מנת לצאת אל הים ולצלם את הגולשים. הספורט בצורתו הנוכחית תפש תאוצה בתחילת שנות האלפיים. גולשי גלים בהוואי, ביניהם דייב קאלאמה (Dave Kalama) וליירד המילטון (Laird Hamilton), חתרו על גלשן עמידה כדרך לשמור על כושר ולתפוש גלים כאשר הגלים נמוכים. החל משנת 2003 החלו בהוואי לארגן תחרויות גלישת גלים לגלשני חתירה בעמידה (סאפ). ההענות הייתה רבה, ובתחרויות השתתפו מספר כוכבי גלישה מקומיים, אשר ריכזו תשומת לב תקשורתית. בשנת 2005 הגיע הספורט אל קליפורניה, ומשם לשאר העולם. כיום רוב יצרני גלשני הרוח וגלשני הגלים מייצרים גם גלשני חתירה בעמידה (סאפ).

בגלישה על סאפ התפתחו שני סיגנונות עקריים: גלישה בגלים וחתירה למרחק.

מומלץ לפני שמתחילים ללמוד גלישה על סאפ לצבור ניסיון בעמידה, שיווי משקל וחתירה על הסאפ. לאחר שצוברים ניסיון, ניתן לעשות את המעבר וללמוד איך לתופס גלים. בתחילת הדרך רצוי להתחיל עם גלים קטנים, עליהם ניתן ללמוד את הטכניקה של עמידת הגלישה (רגל ציר) ולהתאמן בתנאים שלא מסכנים את הגולש המתחיל או גולשים אחרים. המטרה היא להרגיש בטחון על הגלשן, לעמוד באופן יציב ולהצליח לשלוט בסאפ.

הצעד הבא טומן בתוכו למידה של הים, עלינו ללמוד כללים חשובים בכניסה לים שבו הגלים גבוהים יותר. היכן ומתי כדאי להיכנס ואיך לעשות זאת בצורה מהירה ובטוחה. חשוב להחזיק את הגלשן בחלק האחורי שלו ולשלוט בו בצורה מלאה, הורדה של הצד האחורי והרמת החרטום יאפשרו להעביר את הגלשן בקלות מעל הגל המגיע. לאחר מכן ניתן לעלות על הגלשן וחתור מעט על הברכיים ורק לאחר מכן לעבור לעמידה ולחתור בזריזות על מנת לעבור את שבירת הגלים החזקים.

אחרי שעברנו את השבירה נעמוד עם הגוף במקביל לגלים כך שהעיניים שלנו תמיד יהיו לכיוון הגלים שמגיעים, ברגע שנזהה גל שמתאים ליכולות שלנו ולתנאי הסביבה (אין גולשים נוספים על הגל) נסובב את החרטום לכיוון החוף ונחתור לכיוון זה עד שהגל לוקח אותנו. ברגע שהרגשנו את כוח הגל מתחתינו עלינו לשנות את מנח הרגליים לרגל ציר ולהפסיק לחתור. לא נעזוב את המשוט בשום אופן, עלינו להרים אותו מעל פני המים ולאחוז בו כל עוד אנחנו על הגל.

חשוב מאוד בסיום לחזור במהירות בחזרה ולא להתמהמה באזור שבירת הגלים או באזור בו גולשים אחרים תופסים גלים.

וזאת רק ההתחלה…

מזמין אתכם להתנסות בחוויה המופלאה של חתירה על סאפ בהרצליה כך שאחרי מספר שיעורים תוכלו להצטרף לקבוצות החתירה של המועדון.
חובבי האקסטרים שבניכם, יוכלו להצטרף לחוג הגלישה שלנו הכולל קבוצה יחודית של גולשים בוגרים.

רוצים לדעת עוד?
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם!

שינוי גודל גופנים